Ikona wyszukiwania Szukaj
Nasze serwisy
logo nagłówka2
Ikona kola zebatego - ustawienia
Ikona wersji kontrastowej
Ikona powiekszenia czcionki
Ikona zmniejszenia czcionki

Nasze serwisy

DIP

Ogłoszenie o konkursie w ramach działanie 6.2 Inwestycje w infrastrukturę zdrowotną – konkursy horyzontalne (POZ I AOS – opieka koordynowana)

31.03.2016 Kategoria: 6 Infrastruktura spójności społecznej, 6.2 Inwestycje w infrastrukturę zdrowotną, Nabory wniosków, Ogłoszenia, praca i integracja społeczna, Wiadomości, Wyniki, Zakończone

Etapy weryfikacji:



Ogłoszenie o konkursie nr RPDS.06.02.00-IZ.00-02-104/16 dla Działania 6.2 Inwestycje w infrastrukturę zdrowotną – konkursy horyzontalne.

Komunikaty

Informacje ogólne

 

Nabór w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 Oś priorytetowa  6 Infrastruktura spójności społecznej Działanie 6.2 Inwestycje w infrastrukturę zdrowotną – konkursy horyzontalne.

Przez konkurs horyzontalny rozumie się prowadzony w trybie konkursowym nabór wniosków o dofinansowanie ogłaszany na projekty dotyczące całego obszaru Województwa Dolnośląskiego.

Pełna nazwa i adres właściwej instytucji organizującej konkurs:

Konkurs ogłasza Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 pełniąca rolę Instytucji Organizującej Konkurs.

Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni Zarząd Województwa Dolnośląskiego.

Zadania związane z naborem realizuje Departament Funduszy Europejskich
w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego, ul. Mazowiecka 17, 50-412 Wrocław.

Przedmiot konkursu, w tym typy projektów podlegających dofinansowaniu:

Zgodnie z Planem Działania w sektorze zdrowia na rok  2016 w zakresie RPO WD  (załącznik do uchwały Komitetu Sterującego nr 4/2016 z dnia 26 lutego 2016 r.) konkurs dotyczy Narzędzia nr 14 Policy Paper.

Konkurs dotyczy inwestycji na poziomie POZ i AOS i skierowany jest na rozwój opieki koordynowanej z uwzględnieniem środowiskowych form opieki na zasadach i w zakresie zgodnym z dokumentem strategicznym w sektorze zdrowia tj. Policy Paper. Szczegółowe informacje na temat opieki koordynowanej w ww. dokumencie znajdują się na str. 191-196.

Wymogi dot. organizacji opieki koordynowanej

  • Każdorazowo przed przystąpieniem do realizacji inwestycji określone zostaną założenia współpracy placówek i podmiotów w ramach organizacji opieki koordynowane w tym w odniesieniu do ścieżki przekazywania informacji pomiędzy nimi i konsultacji dot. świadczenia usług przez poszczególne podmioty i placówki;
  • zapewniona zostanie współpraca w ramach projektu z wojewódzkim oddziałem NFZ w zakresie udostępniania i wymiany informacji w celu budowania mechanizmów finansowania, wyceny świadczeń i mechanizmów rozkładu ryzyka przez NFZ;
  • uwzględnione zostanie dążenie do szerokiego zastosowania rozwiązań teleinformatycznych, w celu usprawnienia procesu wymiany informacji oraz konsultacji specjalistycznych i diagnostycznych.

Działania w ramach organizacji opieki koordynowanej, mogą wprowadzać m.in.:

  • działania mające na celu umieszczenie pacjenta w centrum uwagi wszelkich działań podejmowanych przez świadczeniodawców;
  • działania zapewniające kompleksowość i ciągłość opieki nad pacjentem;
  • działania podejmowane w sposób zintegrowany – zarówno w relacjach pomiędzy świadczeniodawcami, jak i dotyczące świadczeń oferowanych pacjentowi;
  • proces opieki prowadzony w sposób skoordynowany – zarówno w relacjach pomiędzy rożnymi świadczeniodawcami (dany świadczeniodawca zarządza procesem opieki), jak i pomiędzy świadczeniodawcami a pacjentem (świadczeniodawca sprawuję funkcję koordynatora opieki);
  • działania prowadzone przez świadczeniodawców nakierowane na wynik (outcome);
  • proces świadczenia usług oraz jego wyniki podlegające stałemu monitorowaniu i poprawie jakości.

Wsparcie POZ i AOS może być ukierunkowane na wszystkie problemy zdrowotne dorosłych i dzieci rozwiązywane w ramach świadczeń gwarantowanych (określonych w załączniku do rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej oraz w załączniku do rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej). Konkurs objęty jest derogacją w stosowaniu map potrzeb zdrowotnych.



W ramach konkursu dofinansowaniu będą podlegać następujące typy projektów określone dla działania 6.2 Inwestycje w infrastrukturę zdrowotną:

6.2.A. prace remontowo-budowlane niezbędne z punktu widzenia udzielania świadczeń zdrowotnych, w tym w zakresie dostosowania infrastruktury do potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych.

Co do zasady ww. działania nie mogą polegać na dostosowaniu istniejącej infrastruktury do obowiązujących przepisów prawa, chyba że ich realizacja uzasadniona jest z punktu widzenia poprawy efektywności (w tym kosztowej) i dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej.

6.2.B. wyposażenie w sprzęt medyczny

Możliwe jest łączenie ww. typów projektów – o wyborze typu decyduje struktura wydatków kwalifikowalnych (ich większościowy udział).



Elementami projektu mogą być:

  • działania związane z termomodernizacją, jeżeli ich wartość nie przekracza 49% wartości całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu,
  • rozwiązania w zakresie IT (oprogramowanie, sprzęt), jeżeli  ich wartość nie przekracza 49% wartości całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu, pod warunkiem, że nie będą związane z realizacją działań wskazanych w Narzędziu 26 Policy Paper tj. upowszechnienie wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej oraz Narzędziu 27 Policy Paper tj. upowszechnienie wykorzystania telemedycyny.



Ww. limity procentowe  nie sumują się – elementy uzupełniające w projekcie zawsze powinny stanowić maksymalnie 49% całkowitych  wydatków kwalifikowalnych, jeśli np. projekt składa się z przebudowy obiektu, jego termomodernizacji, wyposażenia w sprzęt medyczny oraz IT, wówczas wydatki na przebudowę i wyposażenie w sprzęt medyczny obiektu  powinny stanowić więcej niż 51% wydatków kwalifikowalnych.



W toku oceny projektów weryfikowany będzie wpływ projektu na poprawę jakości i dostępności udzielnych świadczeń zdrowotnych oraz wpływ projektu na rozwój opieki koordynowanej z uwzględnieniem środowiskowych form opieki.  W związku z powyższym wnioskodawca zobowiązany jest wykazać we wniosku o dofinansowanie i w jaki sposób projekt przyczyni się do poprawy jakości i dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej oraz jakie przewiduje działania odnoszące się do wsparcia opieki koordynowanej i uwzględnieniem środowiskowych form opieki.

Preferowane będą projekty:

  • Wpływające na przeniesienie akcentów z usług wymagających hospitalizacji na rzecz POZ i AOS
  • Przewidujące działania konsolidacyjne i inne formy współpracy podmiotów leczniczych



Więcej informacji na temat zastosowanych w przedmiotowym naborze kryteriów wyboru projektów w załączniku nr 1 do Regulaminu.

Nie będą finansowane:

  • wydatki w zakresie IT (oprogramowanie, sprzęt), przekraczające 49% wartości całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu;
  • wydatki dot. ICT (oprogramowanie, sprzęt) w zakresie w jakim związane są z realizacją działań wskazanych w Narzędziu 26 Policy Paper tj. upowszechnienie wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej oraz Narzędziu 27 Policy Paper tj. upowszechnienie wykorzystania telemedycyny;
  • wydatki związane z termomodernizacją, przekraczające 49% wartości całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu;
  • wydatki na inwestycje polegające na dostosowaniu istniejącej infrastruktury do obowiązujących przepisów – chyba że ich realizacja jest uzasadniona z punktu widzenia poprawy efektywności (w tym kosztowej) i dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej;
  • wydatki na budowę i modernizację parkingów, dróg dojazdowych i wewnętrznych;
  • wydatki związane z modernizacją i wyposażeniem części administracyjnej niezwiązanej z bezpośrednią obsługą pacjentów, z wyjątkiem projektów dotyczących zakupu i wdrożenia technologii informatyczno-komunikacyjnych (ICT);
  • wydatki związane z zakupem sprzętu medycznego, na którym będą świadczone usługi medyczne odpłatne.



Kategorią interwencji dla niniejszego konkursu jest kategoria 053 Infrastruktura ochrony zdrowia

Typy beneficjentów:

O dofinansowanie w ramach konkursu mogą ubiegać się podmioty (publiczne i prywatne) wykonujące działalność leczniczą – zgodnie z ustawą o działalności leczniczej, udzielające świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w rodzaju POZ i AOS (tj. na podstawie umowy o udzielania świadczeń opieki zdrowotnej  zawartej z właściwym dyrektorem oddziału wojewódzkiego NFZ) w adekwatnym dla projektu zakresie. W takim przypadku wnioskodawca zobowiązany jest załączyć do dokumentacji projektowej wyciąg z umowy z zawartej z dyrektorem wojewódzkiego oddziału NFZ.

Jeśli posiadana przez wnioskodawcę umowa  z NFZ nie obejmuje świadczeń w adekwatnym dla projektu zakresie (np. udzielnych na planowanym do  zakupu sprzęcie, czy w remontowanym obiekcie), to wnioskodawca zobowiązany do poszerzenia zakresu prowadzonej działalności leczniczej. W przypadku poszerzenia działalności podmiotu wykonującego działalność leczniczą, wymagane będzie zobowiązanie do świadczenia usług w adekwatnym dla projektu zakresie najpóźniej w kolejnym okresie kontraktowania usług przez NFZ po zakończeniu realizacji projektu w ramach kontraktu (ze środków publicznych), a w przypadku jego braku ze środków własnych (nieodpłatnie) lub poprzez ich kontraktację w drodze umowy podpisanej z innym podmiotem posiadającym w danym okresie kontrakt z NFZ. W takim przypadku wnioskodawca zobowiązany jest załączyć do dokumentacji projektowej stosowne oświadczenie. W przypadku niepodjęcia świadczenia usług opieki zdrowotnej w adekwatnym dla projektu zakresie beneficjent zostanie zobowiązany do zwrotu dofinansowania.

W związku z derogacją w stosowaniu map potrzeb zdrowotnych ze wsparcia w ramach konkursu wykluczone są podmioty wykonujące działalność leczniczą w rodzaju leczenie szpitalne.

Podział interwencji pomiędzy RPO WD a PO IiŚ:

Projekty realizowane przez podmioty lecznicze udzielające świadczeń zdrowotnych w zakresie ratownictwa medycznego, podmioty lecznicze, a także przedsiębiorcy  powstali z ich przekształcenia, utworzone przez ministra lub centralny organ administracji rządowej, publiczną uczelnię medyczną lub publiczną uczelnię prowadzącą działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, instytuty badawcze prowadzące badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk medycznych, uczestniczące w systemie ochrony zdrowia, nie mogą ubiegać się o dofinansowanie w ramach RPO WD.

Projekty ww. beneficjentów mogą być realizowane tylko w ramach POIiŚ.

W toku oceny projektów weryfikowana będzie efektywność finansowa beneficjenta. W związku z powyższym wnioskodawca zobowiązany jest do przedstawienia we wniosku o dofinansowanie 3 wskaźników dotyczących: płynności finansowej, zadłużenia i rentowności tj.;

  • Wskaźnik bieżącej płynności finansowej= aktywa bieżące/ zobowiązania bieżące;
  • Wskaźnik zadłużenia ogółem = zadłużenie ogółem z rezerwami/ pasywa razem;
  • Wskaźnik rentowności aktywów (ROA) = zysk netto/ aktywa ogółem x100%;
Kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów
w konkursie:
 

Konkurs będzie miał charakter horyzontalny:

Ogółem alokacja przeznaczona na konkurs wynosi 16 174 200,45 EUR, tj. 68 281 004,61 zł

Alokacja przeliczona po kursie Europejskiego Banku Centralnego (EBC) obowiązującym w maju 2017  r., 1 euro = 4,2216 zł.

Ze względu na kurs euro limit dostępnych środków może ulec zmianie. Z tego powodu dokładna kwota dofinansowania zostanie określona na etapie zatwierdzania Listy ocenionych projektów.

Minimalna wartość projektu: Minimalna wartość wydatków kwalifikowalnych projektu:

  • 50 tys. PLN w przypadku projektów dotyczących wyłącznie wyposażenia w sprzęt medyczny;
  • 100 tys. PLN w przypadku pozostałych projektów infrastrukturalnych.
Maksymalna wartość projektu: Nie dotyczy

Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania projektu lub maksymalna dopuszczalna kwota do dofinansowania projektu:

 

Poziom dofinansowania UE na poziomie projektu wynosi:

1. W przypadku projektów nieobjętych pomocą publiczną – 85% kosztów kwalifikowalnych;

2. W przypadku projektów objętych pomocą publiczną w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 września 2015 r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014–2020

Intensywność wsparcia dla poszczególnych beneficjentów:

  • dla mikro i małych przedsiębiorców – do 45% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem;
  • dla średnich przedsiębiorców – do  35% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem;
  • dla dużych przedsiębiorstw – do 25 % wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem

3. W przypadku projektu objętego pomocą de minimis – 85 % kosztów kwalifikowalnych. W przypadku projektów częściowo objętych pomocą de minimis – 85% kosztów kwalifikowanych wydatków finansowanych, jako de minimis.  

Wszystkie ww. regulacje dotyczące pomocy publicznej dostępne są na stronie www.funduszeeuropejskie.gov.pl.

Minimalny wkład własny beneficjenta jako % wydatków kwalifikowalnych:

 

Minimalny wkład własny beneficjenta na poziomie projektu wynosi:

1. W przypadku projektów nieobjętych pomocą publiczną – 15%;

2. W przypadku projektu objętego pomocą publiczną w rozumieniu Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 września 2015 r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014–2020:

  • dla mikro i małych przedsiębiorców – 55% ;
  • dla średnich przedsiębiorców –  65%;
  • dla dużych przedsiębiorstw –  75%;

Beneficjent pomocy musi wnieść wkład finansowy w wysokości co najmniej 25 % kosztów kwalifikowalnych, pochodzący ze środków własnych lub zewnętrznych źródeł  finansowania,  w  postaci  wolnej  od  wszelkiego  publicznego  wsparcia finansowego.

3. W przypadku projektu objętego pomocą de minimis – 15 % kosztów kwalifikowalnych. W przypadku projektów częściowo objętych pomocą de minimis – 15% kosztów kwalifikowanych wydatków finansowanych, jako de minimis.  

Wszystkie ww. regulacje dotyczące pomocy publicznej dostępne są na stronie www.funduszeeuropejskie.gov.pl.

Termin, miejsce
i forma składania wniosków o dofinansowanie projektu:
 
Wnioskodawca wypełnia wniosek o dofinansowanie za pośrednictwem aplikacji – Generator wniosków o dofinansowanie EFRR – dostępny na stronie
www.snow-umwd.dolnyslask.pl i przesyła do IOK w ramach niniejszego konkursu w terminie

od godz. 8.00 dnia 09 maja 2016 r. do godz. 15.00 dnia  21 czerwca 2016 r.

Ponadto do siedziby IOK należy dostarczyć jeden egzemplarz wydrukowanej
z aplikacji generator wniosków papierowej wersji wniosku, opatrzonej czytelnym podpisem/ami lub parafą i z pieczęcią imienną osoby/ób uprawnionej/ych do reprezentowania Wnioskodawcy (wraz z podpisanymi załącznikami) w terminie do godz. 15.00 dnia  21 czerwca 2016 r.

Jednocześnie, wymaganą analizę finansową (w postaci arkuszy kalkulacyjnych
w formacie Excel z aktywnymi formułami) przedłożyć należy na nośniku CD.
Sposób i miejsce udostępnienia regulaminu: Wszystkie kwestie dotyczące naboru opisane zostały w Regulaminie, który dostępny jest poniżej w ramach dokumentacji konkursowej.
Dowiedz się więcej – Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich IOK udziela wyjaśnień w kwestiach dotyczących konkursu i odpowiedzi na zapytania indywidualne kierowane bezpośrednio do Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich lub na adresy poczty elektronicznej:



Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania będą zamieszczane poniżej w ramach informacji dotyczących procedury wyboru projektów oraz niezbędnych do przedłożenia wniosku o dofinansowanie.



Dokumentacja konkursowa:



Komunikaty i wyjaśnienia do naboru:



Często zadawane pytania i odpowiedzi:

Poleć innym:

link do konta twitter link do konta facabook link do konta google plus