Ikona wyszukiwania Szukaj
Nasze serwisy
logo nagłówka2
Ikona kola zebatego - ustawienia
Ikona wersji kontrastowej
Ikona powiekszenia czcionki
Ikona zmniejszenia czcionki

Nasze serwisy

DIP

Ogłoszenie o konkursie dla działania 4.1. Gospodarka odpadami

27.01.2017 Kategoria: 4 Środowisko i zasoby, 4.1 Gospodarka odpadami, Nabory wniosków, Ogłoszenia, Wiadomości, Wyniki, Zakończone

Etapy weryfikacji

Lista projektów, które spełniły kryteria wyboru projektów i uzyskały kolejno największą liczbę punktów, z wyróżnieniem projektów wybranych do dofinansowania w ramach naboru nr RPDS.04.01.00-IZ.00-02-225/17 – zmiana listy

Lista projektów, które spełniły kryteria wyboru projektów i uzyskały kolejno największą liczbę punktów, z wyróżnieniem projektów wybranych do dofinansowania w ramach naboru nr RPDS.04.01.00-IZ.00-02-225/17

Skład Komisji Oceny Projektów

Regulamin pracy KOP

Lista proj skierowanych do oceny merytorycznej

Lista zarejestrowanych wniosków w ramach konkursu RPDS.04.01.00-IZ.00-02-225/17



Komunikaty


Ogłoszenie o konkursie nr RPDS.04.01.00-IZ.00-02-225/17 dla działania 4.1. Gospodarka odpadami.

Informacje ogólne

 

Nabór w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 Osi Priorytetowej 4 Środowisko i zasoby Działania 4.1 Gospodarka odpadami – konkursy horyzontalne:

Nabór w trybie konkursowym skierowany jest do beneficjentów realizujących projekty  w  regionach gospodarki odpadami określonymi w uchwale Sejmiku Województwa Dolnośląskiego w sprawie wykonania Wojewódzkiego Planu Gospodarowania Odpadami 2012[1].

Pełna nazwa i adres właściwej instytucji organizującej konkurs:

Konkurs ogłasza Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 pełniąca rolę Instytucji Organizującej Konkurs.

Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni Zarząd Województwa Dolnośląskiego.

Zadania związane z naborem realizuje Departament Funduszy Europejskich
w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego, ul. Mazowiecka 17, 50-412 Wrocław.

Przedmiot konkursu, w tym typy projektów podlegających dofinansowaniu:

Przedmiotem konkursu jest typ projektów określony dla Działania 4.1. Gospodarka odpadami w schemacie 4.1.B: 

Projekty dotyczące infrastruktury niezbędnej do zapewnienia kompleksowej gospodarki odpadami komunalnymi w regionie, zaplanowanej zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami, m.in.:  

  • infrastruktury do selektywnej zbiórki i przetwarzania odpadów: szkła, metalu, plastiku, papieru, odpadów biodegradowalnych oraz pozostałych odpadów komunalnych,
  • infrastruktury do recyklingu, sortowania i kompostowania,
  • infrastruktury do mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych.

Warunkiem wsparcia inwestycji jest ich uwzględnienie w planie inwestycyjnym w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi zatwierdzonym przez Ministra Środowiska będącym załącznikiem do  Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Dolnośląskiego (Załącznik do Uchwały nr XXIX/934/16 Sejmiku Województwa Dolnośląskiego z dnia 22 grudnia 2016 r.).



Projekty muszą być zgodne z hierarchią sposobów postępowania z odpadami wskazaną w dyrektywie 2008/98/WE w sprawie odpadów (tzw. dyrektywie ramowej o odpadach), która   nadaje   priorytet zapobieganiu   powstawania   odpadów,   przygotowaniu   do ponownego  użycia  i  recyklingowi. Z  kolei  dyrektywa 1999/31/WE w sprawie składowania odpadów (tzw. dyrektywa składowiskowa) nakłada   obowiązek   redukcji   masy   odpadów   komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania.

W  zależności  od  zidentyfikowanych  potrzeb  w  danym  regionie gospodarki  odpadami  komunalnymi  dofinansowane mogą być zarówno projekty kompleksowe tj. obejmujące wszystkie niezbędne elementy hierarchii,  jak  i  projekty  obejmujące  zakresem  tylko  wybrane elementy, które  domykają  system gospodarki odpadami w regionie.  We wniosku o dofinansowanie w pkt A10 Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu należy wyjaśnić w jaki sposób i które elementy hierarchii postępowania z odpadami uzupełnia przedmiotowy projekt.

Uzupełniającym elementem wparcia mogą być działania z zakresu edukacji ekologicznej promującej właściwe postępowanie z odpadami w ramach mechanizmu finansowania krzyżowego (cross-financing).

Wspierane będą inwestycje realizowane w regionach gospodarki odpadami, w których nie uwzględniono komponentu dotyczącego termicznego przekształcania odpadów wraz z odzyskiem energii. Przez komponent termiczny należy rozumieć spalarnię odpadów komunalnych wskazaną jako regionalną lub ponadregionalną instalację do obsługi danego regionu gospodarki odpadami komunalnymi wymienioną w Uchwale Nr XXIX/935/16 Sejmiku Województwa Dolnośląskiego z dnia 22 grudnia 2016 r. w sprawie wykonania Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Dolnośląskiego 2016-2022.

W przedmiotowym naborze nie będą wspierane inwestycje dotyczące rekultywacji składowisk, instalacje do termicznego przekształcania odpadów oraz Punkty Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. Ponadto z kwalifikowalności wyłączone są także instalacje przewidziane do zastępczej obsługi regionów gospodarki odpadami komunalnymi wyznaczone w  ww. uchwale nr XXIX/935/16 z 22.12.2016 r.

W ramach przedmiotowego konkursu Wnioskodawca może złożyć tylko jeden wniosek o dofinansowanie. Kolejne wnioski złożone przez tego samego Wnioskodawcę zostaną odrzucone a ocenie zostanie poddany pierwszy złożony wniosek (zgodnie z obowiązującymi kryteriami wyboru zawartymi w załączniku nr 1 do niniejszego regulaminu).

Kategoriami interwencji (zakresem interwencji) dla niniejszych typów projektu są kategorie:

017      Gospodarowanie odpadami z gospodarstw domowych (w tym działania w zakresie: minimalizacji, segregacji, recyklingu);

018      Gospodarowanie odpadami z gospodarstw domowych (w tym działania w zakresie: mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów, przetwarzania termicznego, przekształcania termicznego i składowania na składowiskach);

101      Finansowanie krzyżowe w ramach EFRR (wsparcie dla przedsięwzięć typowych dla EFS, koniecznych dla zadowalającego wdrożenia części przedsięwzięć związanej bezpośrednio z EFRR).

Ponadto zgodnie z zapisami „Wytycznych w zakresie reguł dofinansowania z programów operacyjnych podmiotów realizujących obowiązek świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym w ramach zadań własnych samorządu gminy w gospodarce odpadami komunalnymi” z dnia 22 września 2015 r., wydanych przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju:

  • Zobowiązanie z tytułu świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym to zobowiązanie, którego dany operator nie podjąłby dobrowolnie (lub nie podjąłby w takim samym zakresie lub na takich samych zasadach) biorąc pod uwagę swój interes gospodarczy, a którego podjęcie jest konieczne z punktu widzenia organów władzy publicznej ze względu na interes publiczny. Za realizację tego zobowiązania operator może otrzymać rekompensatę. Rekompensata taka może pokrywać jego straty poniesione w związku ze świadczeniem usług w ogólnym interesie gospodarczym, a także zapewniać mu rozsądny zysk;
  • Przez operatora należy rozumieć jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy gminy, spółkę komunalną albo przedsiębiorcę zewnętrznego;
  • Pod pojęciem rekompensaty należy rozumieć wszelkie przysporzenia, w dowolnej formie (np. dotacje, dokapitalizowanie, zwolnienie podatkowe lub wynagrodzenie), otrzymywane przez operatora w celu pokrycia kosztów związanych ze świadczeniem usług w ogólnym interesie gospodarczym;
  • Dofinansowanie ze środków funduszy UE może zostać udzielone wyłącznie wówczas, gdy stanowi element rekompensaty z tytułu świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym w zakresie gospodarki odpadami skalkulowanej zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa UE (omówionymi w  Rozdziale 8 powyższych Wytycznych);
  • Wielkość rekompensaty powinna być weryfikowana przez gminę powierzającą usługi w ogólnym interesie gospodarczym nie rzadziej niż co roku, w oparciu o dane finansowe roku poprzedniego.
Typy beneficjentów: O dofinansowanie w ramach konkursów mogą ubiegać się następujące typy beneficjentów:

  • jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia;
  • jednostki organizacyjne jst;
  • podmioty świadczące usługi w zakresie gospodarki odpadami w ramach realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego;

W przypadku podmiotów świadczące usługi w zakresie gospodarki odpadami w ramach realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego, do wniosku o dofinansowanie wymagane jest złożenie oświadczenia o zamiarze posiadania co najmniej zakładu lub oddziału w granicach administracyjnych województwa dolnośląskiego. Natomiast na etapie złożenia pierwszego wniosku o płatność pośrednią lub zaliczkową (nie dotyczy wniosku sprawozdawczego) – złożenie dokumentu potwierdzającego posiadanie co najmniej zakładu lub oddziału w granicach administracyjnych województwa dolnośląskiego.

Jako partnerzy występować  mogą  tylko podmioty wskazane wyżej jako beneficjenci, z zastrzeżeniem, iż w przypadku występowania w projekcie działań z zakresu edukacji ekologicznej promującej właściwe postępowanie z odpadami w ramach mechanizmu finansowania krzyżowego (cross-financing) dopuszcza się dodatkowo jako partnerów: organizacje pozarządowe; LGD; spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe; MŚP; organizacje badawcze i konsorcja naukowe.

Kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów
w konkursie:
 

Alokacja przeznaczona na konkurs wynosi  18 339 259 EUR, tj. 80 951 323,15 PLN.

Alokacja przeliczona po kursie Europejskiego Banku Centralnego (EBC) obowiązującym w styczniu 2017 r., tj. 1 euro = 4,4141 PLN.

Ze względu na kurs euro limit dostępnych środków może ulec zmianie. Z tego powodu dokładna kwota dofinansowania zostanie określona na etapie zatwierdzania Listy ocenionych projektów.

Minimalna wartość projektu: Minimalna całkowita wartość projektu: 100 000 PLN.
Maksymalna wartość projektu: Maksymalna wartość projektu (wydatki kwalifikowalne) 20 000 000 PLN.

Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania projektu lub maksymalna dopuszczalna kwota do dofinansowania projektu:

 

Maksymalny poziom dofinansowania UE wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektu wynosi:

  • w przypadku projektów nie generujących dochodu – 85% wydatków kwalifikowalnych;
  • w przypadku projektów generujących dochód – zgodnie z wyliczeniami luki finansowej ale nie więcej niż 85% wydatków kwalifikowalnych;
  • w przypadku projektu objętego pomocą publiczną/pomocą de minimis/rekompensatą – w wysokości wynikającej z reguł pomocy publicznej/pomocy de minimis/rekompensaty, ale w każdym przypadku nie więcej niż 85%.

Minimalny wkład własny beneficjenta jako % wydatków kwalifikowalnych:

 

Minimalny wkład własny beneficjenta na poziomie projektu wynosi:

  • w przypadku projektów nie generujących dochodu – 15%;
  • w przypadku projektów generujących dochód – zgodnie z wyliczeniami luki finansowej ale nie mniej niż 15%;
  • w przypadku projektu objętego pomocą publiczną/pomocą de minimis/rekompensatą – w wysokości wynikającej z reguł pomocy publicznej/pomocy de minimis/rekompensaty ale w każdym przypadku nie mniej niż 15%;
Termin, miejsce
i forma składania wniosków o dofinansowanie projektu:
 

Wnioskodawca wypełnia wniosek o dofinansowanie za pośrednictwem aplikacji – Generator wniosków o dofinansowanie EFRR – dostępny na stronie https://snow-umwd.dolnyslask.pl  i przesyła do IOK w ramach niniejszego konkursu w terminie

od godz. 8:00 dnia 28  lutego 2017 r.

do godz. 15:00 dnia 29 marca 2017 r.

Logowanie do Generatora w celu wypełnienia i złożenia wniosku o dofinansowanie będzie możliwe w czasie trwania naboru wniosków. Aplikacja służy do przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020. System umożliwia tworzenie, edycję oraz wydruk wniosków o dofinansowanie, a także zapewnia możliwość ich złożenia do właściwej instytucji.

Ponadto w ww. terminie (do godz. 15:00 dnia 29 marca 2017 r.) do siedziby IOK należy dostarczyć jeden egzemplarz wydrukowanej z aplikacji Generator wniosków papierowej wersji wniosku o dofinansowanie, opatrzonej czytelnym podpisem/-ami lub parafą i z pieczęcią imienną osoby/-ób uprawnionej/-ych do reprezentowania Wnioskodawcy, wraz z podpisanymi załącznikami (za wyjątkiem wymaganej – w postaci arkuszy kalkulacyjnych w formacie Excel z aktywnymi formułami – analizy finansowej, którą należy przedłożyć na nośniku CD).

Za datę wpływu wniosku o dofinansowanie do IOK uznaje się datę wpływu wersji papierowej. Papierowa wersja wniosku może zostać dostarczona:

a) osobiście do kancelarii Departamentu Funduszy Europejskich:

Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego

Departament Funduszy Europejskich

ul. Mazowiecka 17

Wrocław

II piętro, pokój nr 2015

b) za pośrednictwem polskiego operatora wyznaczonego  w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe, na adres:

Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego

Wydział Wdrażania EFRR

ul. Mazowiecka 17

50-412 Wrocław.

Zgodnie z art. 57 § 5 KPA termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem nadano pismo w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe. W takim wypadku decyduje data stempla pocztowego. Decyzją Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 30 czerwca 2015 r., wydaną na podstawie art. 71 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe, dokonany został wybór operatora wyznaczonego do świadczenia usług powszechnych na lata 2016-2025, którym została Poczta Polska SA.

Suma kontrolna wersji elektronicznej wniosku (w aplikacji) musi być identyczna z sumą kontrolną papierowej wersji wniosku.

Wniosek wraz z załącznikami (jeśli dotyczy) należy złożyć w zamkniętej kopercie, której opis zawiera następujące informacje:

  • pełna nazwa Wnioskodawcy wraz z adresem;
  • wniosek o dofinansowanie projektu w ramach naboru nr (…);
  • tytuł projektu;
  • „Nie otwierać przed wpływem do Wydziału Wdrażania EFRR”.

Wraz z wnioskiem należy dostarczyć pismo przewodnie, na którym zostanie potwierdzony wpływ wniosku do IOK. Pismo to powinno zawierać te same informacje, które znajdują się na kopercie.

Wnioski złożone wyłącznie w wersji papierowej albo wyłącznie w wersji elektronicznej zostaną uznane za nieskutecznie złożone i pozostawione bez rozpatrzenia. W takim przypadku wersja papierowa wniosku (o ile zostanie złożona) będzie odsyłana na wskazany we wniosku o dofinansowanie adres korespondencyjny w ciągu 14 dni od daty złożenia.

Oświadczenia oraz dane zawarte we wniosku o dofinansowanie projektu są składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Wnioskodawca zobowiązany jest do złożenia do wniosku o dofinansowanie oświadczenia zawierającego klauzulę o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za podanie fałszywych danych lub złożenie fałszywych oświadczeń”.

Wnioskodawca ma możliwość wycofania wniosku o dofinansowanie podczas trwania konkursu oraz na każdym etapie jego oceny. Należy wówczas dostarczyć do IOK pismo z prośbą o wycofanie wniosku podpisane przez osobę uprawnioną do podejmowania decyzji w imieniu Wnioskodawcy.

W przypadku ewentualnych problemów z Generatorem, IZ RPO WD zastrzega sobie możliwość wydłużenia terminu składania wniosków lub złożenia ich w innej, niż wyżej opisana formie. Decyzja w powyższej kwestii zostanie przedstawiona w formie komunikatu we wszystkich miejscach, gdzie opublikowano ogłoszenie.

 

Sposób i miejsce udostępnienia regulaminu: Wszystkie kwestie dotyczące naboru opisane zostały w Regulaminie, który dostępny jest wraz z załącznikami poniżej w ramach dokumentacji konkursowej oraz na portalu Funduszy Europejskich (www.funduszeeuropejskie.gov.pl).

[1] Dz. Urz. Woj. 2012. Poz. 3039 z dnia 31 sierpnia 2012 r.  z późn. zm.



Dokumentacja konkursowa

Ogłoszenie o konkursie 4.1 B – obowiązuje od 14.02.2017

Ogłoszenie o konkursie 4.1 B – obowiązuje od 14.02.2017 – śledź zmiany

Ogłoszenie o konkursie 4.1 B – wersja archiwalna obowiązująca do 13.02.2017

Załącznik_1_do uchwały_Regulamin konkursu 4.1 – obowiązuje od 14.02.2017

Załącznik_1_do uchwały_Regulamin konkursu 4.1 – obowiązuje od 14.02.2017 – śledź zmiany

Załącznik nr 1 do Uchwały – Regulamin konkursu 4.1 – wersja archiwalna obowiązująca do 13.02.2017

Załącznik nr 1 do Regulaminu – Kryteria wyboru – 4.1 – obowiązuje od 14.02.2017

Załącznik nr 1 do Regulaminu – Kryteria wyboru – 4.1 – obowiązuje od 14.02.2017 – śledź zmiany

Załącznik nr 1 do Regulaminu – Kryteria wyboru 4.1 – wersja archiwalna obowiązująca do 13.02.2017

Załącznik nr 2 do Regulaminu -Wskaźniki 4.1 – obowiązuje od 14.02.2017

Załącznik nr 2 do Regulaminu – Wskaźniki 4.1 – wersja archiwalna obowiązująca do 13.02.2017

Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie w ramach RPO WD 2014-2020 w zakresie EFRR_v2_09 2016


Wzór wniosku

Deklaracja – Natura 2000

Deklaracja – RDW

Formularz – inna pomoc

Formularz – pomoc de minimis (przedsiębiorstwa)

Formularz – wkład niepieniężny z pomocą publiczną

Formularz de minimis rozp 360

Formularz pomoc de minimis

Formularz wkład niepieniężny bez pomocy publicznej

Formularz wkład niepieniężny częściowa pomoc publiczna

Oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy publicznej_pomocy de minimis na planowane przedsięwzięcie

Oświadczenie pomoc de minimis

Oświadczenie VAT dla Partnera

Oświadczenie VAT dla Wnioskodawcy

Oświadczenie VATdla Podmiotu realizującego Projekt

Oświadczenie – analiza OOŚ z instrukcją

Pełnomocnictwo

UOKiK Pomoc publiczna informacje dodatkowe

Załącznik dotyczący określenia poziomu wsparcia w projektach partnerskich


Wzór Decyzji o dofinansowaniu projektu WD 2014 – 2020 – 2 grudnia 16

Załącznik nr 2 Harmonogram rzeczowo- finansowy

Załącznik nr 3 Harmonogram zamówień dla Projektu

Załącznik nr 4 Harmonogram płatności

Załącznik nr 5 Montaż finansowy Projektu

Załącznik nr 6 Skwantyfikowane wskaźniki osiągnięcia rzeczowej realizacji Projektu

Załącznik nr 7 Oświadczenie VAT dla Beneficjenta

Załącznik nr 8 Oświadczenie VAT dla Partnera

Załącznik nr 9 Oświadczenie VAT dla Podmiotu realizującego projekt

Załącznik nr 10 Zestawienie dokumentów dotyczących operacji

Załącznik nr 11 Wykaz dokumentów do wniosku o płatność

Załącznik nr 12 Zakres przetwarzanych danych osobowych

Załącznik nr 13 Obowiązki informacyjne Beneficjenta EFRR

Załącznik nr 14 Klasyfikacja budżetowa projektu


Wzór umowy o dofinansowanie EFRR 2014 2020 ver 9_2 grudnia 16

Załącznik nr 2 Harmonogram rzeczowo- finansowy

Załącznik nr 3 Harmonogram zamówień dla Projektu

Załącznik nr 4 Harmonogram płatności

Załącznik nr 5 Montaż finansowy Projektu

Załącznik nr 6 Skwantyfikowane wskaźniki osiągnięcia rzeczowej realizacji

Załącznik nr 8 Oświadczenie VAT dla Beneficjenta Załącznik nr 9 Oświadczenie VAT dla Partnera

Załącznik nr 10 Oświadczenie VAT dla Podmiotu realizującego projekt

Załącznik nr 11 Zestawienie dokumentów dotyczących operacji

Załącznik nr 12 Wykaz dokumentów do wniosku o płatność – wersja nanieś zmiany

Załącznik nr 13 Zakres przetwarzanych danych osobowych

Załącznik nr 14 Obowiązki informacyjne Beneficjenta EFRR

Załącznik nr 15 Klasyfikacja budżetowa projektu


Komunikaty i wyjaśnienia

Komunikat dla Wnioskodawców projektów wybranych do dofinansowania w ramach naboru nr RPDS.04.01.00-IZ.00-02-225/17, dotyczący możliwości wydłużenia terminu na złożenie wniosku o płatność końcową

Komunikat w sprawie zmiany terminu orientacyjnego rozstrzygnięcia konkursu ogłoszonego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 oraz przyjęcia komunikatu w tej sprawie (nabór nr RPDS.04.01.00-IZ.00-02-225/17)

Komunikat w sprawie wydłużenia terminu oceny formalnej dla naboru RPDS.04.01.00-IZ.00-02-225/17 – 3.08.2017

Zmiana regulaminu RPDS.04.01.00-IZ.00-02-225/17 dla działania 4.1. Gospodarka odpadami – 14.02.2017


Często zadawane pytania i odpowiedzi

FAQ_08.03.2017

FAQ 24.02.2017

 

Poleć innym:

link do konta twitter link do konta facabook link do konta google plus