Ikona wyszukiwania Szukaj
Nasze serwisy
logo nagłówka2
Ikona kola zebatego - ustawienia
Ikona wersji kontrastowej
Ikona powiekszenia czcionki
Ikona zmniejszenia czcionki

Nasze serwisy

DIP

Zintegrowani

05.01.2021 Kategoria: Sukcesy projektów, Sukcesy projektów w perspektywie 2014-2020, Sukcesy projektów z perspektywy 2014-2020, Wiadomości

 

Beneficjent: Województwo Dolnośląskie

Tytuł projektu: Zintegrowani

Wartość inwestycji: 13,6 mln zł

Dofinansowanie z UE: 11,6 mln zł


Ponad 730 nastolatków z dwunastu dolnośląskich ośrodków szkolno-wychowawczych wzięło udział w projekcie unijnym Zintegrowani. Dla jego podopiecznych zorganizowane zostały m.in. zajęcia terapeutyczne, kursy pomagające zdobyć kwalifikacje zawodowe czy treningi kompetencyjne. Wszystko po to, by uczestnicy nabyli lub wzmocnili takie umiejętności, które pozwolą im na funkcjonowanie w społeczeństwie po zakończeniu pobytu w ośrodku. Ważne jest, by mogli rozpocząć nowy etap w swoim życiu, bez parasola ochronnego, jakim jest opieka, wsparcie i realna pomoc wykwalifikowanej kadry tych placówek. Wreszcie – najważniejsze – by stali się zaradni życiowo, zawodowo i społecznie.

Z pewnością pomogą  im zajęcia, w których uczestniczyli przez dwa lata. A program był bardzo bogaty, wystarczy wymienić: animacje teatralne, muzyczne i taneczne, trening z prowadzenia własnego gospodarstwa domowego i zarządzania własnym budżetem, naukę savoir vivre w życiu codziennym, poradnictwo z zakresu zapobiegania uzależnieniom (m.in. od substancji psychoaktywnych i internetu), wizyty w dolnośląskich zakładach pracy, sztukę autoprezentacji oraz terapie psychologiczne. Ponadto poszczególne  ośrodki szkolno-wychowawcze kupiły specjalistyczny sprzęt i pomoce dydaktyczne, które były niezbędne w całym procesie.

Projekt realizowany był w partnerstwie przez 11 dolnośląskich samorządów: województwo dolnośląskie, Jelenią Górę, Legnicę, Wrocław, oraz powiaty: głogowski, górowski, oleśnicki, średzki, lwówecki, ząbkowicki i  jaworski.

ZADANIA REALIZOWANE W RAMACH PROJEKTU ZINTEGROWANI


Społeczne:

  • specjalistyczne poradnictwo psychologiczne z zakresu zapobiegania uzależnieniom (w tym m.in. od środków psychoaktywnych, Internetu, Cyberprzemocy, itp.);
  • trening z zakresu zasad współżycia społecznego – savoir vivre w życiu codziennym (w tym: jednodniowe zajęcia plenerowo-masowe, np.: kino, teatr, muzeum, wystaw plenerowa,  zabytek, restauracja, itp., jednodniowe zajęcia wzmacniające postawy obywatelskie – wizyta w: Sejmiku WD, Urzędzie Wojewódzkim, UMWD, Urzędzie Gminy i Powiatu oraz poznanie zakresu  kompetencji i zasad funkcjonowania administracji rządowej w terenie oraz poszczególnych szczebli administracji samorządowej);
  • trening z zakresu alternatywnego spędzania czasu wolnego – prowadzenia własnego gospodarstwa domowego;
  • animacja lokalna o charakterze teatralnym;
  • animacja lokalna o charakterze muzycznym;
  • animacja lokalna o charakterze tanecznym.

Zawodowe:

  • poradnictwo zawodowe (w tym: jednodniowe zajęcia w zakładach pracy połączone
    z uruchomieniem i pokazem linii produkcyjnych oraz stanowiskowym spotkaniem z pracownikami);
  • kursy i szkolenia wyposażające w kwalifikacje lub kompetencje zawodowe, które zostaną wykorzystane do uzyskania zatrudnienia.


Edukacyjne:

  • szkolenie z zakresu zarządzania własnym budżetem domowym i oszczędzania (w tym: jednodniowe zajęcia w banku PKO SA z zakresu prowadzenia własnej gospodarki oszczędnościowo-kredytowej);
  • szkolenie niezbędnych na rynku pracy z zakresu autoprezentacji.

Zdrowotne:

  • terapia psychologiczna w formie zajęć hipoterapeutycznych
  • terapia psychologiczna w formie zajęć zooterapeutycznych
  • terapia psychologiczna w formie zajęć arteterapeutycznych
  • terapia psychologiczna w formie zajęć floroterapeutycznych z elementami fotografiki.

Poprzez zaplanowane 14 form wsparcia projekt przyczynić się ma i możliwić nabycie przez uczestników umiejętności społecznych i zawodowych, które pozwolą im na w miarę normalne funkcjonowanie w społeczeństwie po zakończeniu pobytu w ośrodku. Zakłada się, że poprzez udział w projekcie osoby te nabędą lub wzmocnią kompetencje społeczne, zaradność społeczno-zawodową, samodzielność oraz aktywność społeczną. Ponadto dzięki uczestnictwu w projekcie łatwiej ma być takim osobom rozpocząć nowy etap w swoim życiu po wyjściu z ośrodka i utracie tzw. „parasola ochronnego”, jakim są opieka, wsparcie i zrozumienie wykwalifikowanej kadry z tych placówek. Dla jego podopiecznych i absolwentów organizowane są m.in. zajęcia terapeutyczne, treningi kompetencyjne, kursy zawodowe mające im pomóc w zdobyciu nowych kwalifikacji zawodowych, spędzania wolnego czasu czy zarządzania własnym budżetem. Nowy sprzęt i pomoce dydaktyczne. 

Projekt „Zintegrowani” ma na celu udzielenie wsparcia na rzecz integracji społeczno-zawodowej 732 osobom zagrożonym ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Uczestnikami projektu będą zatem wychowankowie i absolwenci 12 dolnośląskich specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, z których 66,4% to osoby w wieku powyżej 18 roku życia, a pozostała 33,6% grupa to osoby w wieku 13-18 lat. Projekt realizowany jest przez okres 24 miesięcy – od 1 grudnia 2018 r. do 30 listopada 2020 r.
Potrzeba realizacji projektu wynika przede wszystkim ze specyfiki grupy docelowej, która w znaczny i istotny sposób zagrożona jest wykluczeniem społeczno-zawodowym ze względu na kilka aspektów:

  • społeczny (całkowity brak lub znacznie ograniczona umiejętność codziennego funkcjonowania w społeczeństwie);
  • emocjonalny (zaburzenia w sferze emocjonalnej związane z posiadanymi niepełnosprawnościami i wynikającymi z nich dysfunkcjami rozwojowymi);
  • zawodowy (brak umiejętności pozwalających na odnalezienie się na rynku pracy lub całkowity brak wyuczonych kompetencji i umiejętności zawodowych lub brak zdobytych kwalifikacji zawodowych);
  • psychologiczny (brak motywacji i wiary we własne siły oraz poczucie bycia „innym”, często gorszym).

Poprzez zaplanowane 14 form wsparcia projekt przyczynić się ma i umożliwić nabycie przez uczestników umiejętności społecznych i zawodowych, które pozwolą im na w miarę normalne funkcjonowanie w społeczeństwie po zakończeniu pobytu w ośrodku. Zakłada się, że poprzez udział w projekcie osoby te nabędą lub wzmocnią kompetencje społeczne, zaradność społeczno-zawodową, samodzielność oraz aktywność społeczną.


Ponadto dzięki uczestnictwu w projekcie łatwiej ma być takim osobom rozpocząć nowy etap w swoim życiu po wyjściu z ośrodka i utracie tzw. „parasola ochronnego”, jakim są opieka, wsparcie i zrozumienie wykwalifikowanej kadry z tych placówek.
Projekt realizowany jest w partnerstwie przez 11 dolnośląskich jednostek samorządu terytorialnego (Samorząd Województwa Dolnośląskiego, 3 gminy: Jelenią Górę, Legnicę i Wrocław oraz 7 powiatów: Głogowski, Górowski, Jaworski, Lwówecki, Oleśnicki, Średzki i Ząbkowicki), które są organami prowadzącymi 12 największych pod względem ilości osób SOSW, z których pochodzić będzie grupa docelowa.

Samorząd województwa wspiera osoby niepełnosprawne. Właśnie ruszył projekt Zintegrowani, który ma na celu wspieranie i ograniczenie wykluczenia społecznego oraz ubóstwa podopiecznych ośrodków szkolno-wychowawczych na Dolnym Śląsku. Projekt będzie realizowany w 12 ośrodkach na obszarze całego województwa. Całkowita jego wartość to 13,65 mln zł.

W projekcie Zintegrowani w sumie weźmie udział 732 uczestników. Realizowany jest on przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego w partnerstwie z dziesięcioma samorządami (powiat głogowski, powiat górowski, powiat jaworski, powiat lwówecki, powiat oleśnicki, powiat średzki, powiat ząbkowicki, miasto Jelenia Góra, miasto Legnica oraz miasto Wrocław).

Dziś wicemarszałek Marcin Krzyżanowski wraz z Andrzejem Jarochem, Przewodniczącym Sejmiku Województwa Dolnośląskiego spotkali się z grupą wychowanków ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego ze Środy Śląskiej.

Wizyta w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego była okazją dla młodych ludzi do bliższego poznania kompetencji i zasady funkcjonowania zarówno administracji rządowej w terenie, jak i poszczególnych szczebli administracji samorządowej (wojewódzkiej, powiatowej i gminnej).

Dolny Śląsk od wielu lat dostrzega potrzebę wspierania integracji społecznej osób niepełnosprawnych, czego efektem jest szereg projektów już zrealizowanych. Dodatkowo dedykujemy jedną z osi priorytetowych w RPO na lata 2014-2020 (osi 9) na włączenie społeczne oraz aktywną integrację – zaznacza marszałek Cezary Przybylski.

Projekt obejmuje w sumie realizację 14 działań merytorycznych, w tym 6 o charakterze społecznym, 2 o charakterze zawodowym, 2 o charakterze edukacyjnym i 4 o charakterze zdrowotnym.

Uczestnicy projektu dzięki udziałowi w poszczególnych formach wsparcia mają uzyskać lub poszerzyć swoje podstawowe  kompetencje niezbędne do codziennego funkcjonowania w życiu społecznym i publicznym. Ponadto osoby bierne zawodowo, które realizują jeszcze obowiązek szkolny lub obowiązek nauki mogą zaplanować swoją dalszą drogę zawodową – mówi wicemarszałek Marcin Krzyżanowski.

Zadaniem samorządu jest troska o Waszą przyszłość. Mam nadzieję, że projekt Zintegrowani pomoże Wam w tym i przygotuje do podjęcia w pracy zawodowej – mówił podczas spotkania z młodzieżą Andrzej Jaroch, Przewodniczący Sejmiku WD.

Projekt realizowany będzie do końca listopada 2020 r. Całkowita jego wartość to 13,65 mln zł (85% – Europejski Fundusz Społeczny, 10% budżet Państwa, 5% wkład własny – Samorząd Województwa Dolnośląskiego oraz każdy z partnerów).

Beneficiary: LOWER Silesian Voivodeship

Project title: Integrated

Value of the investment: PLN 13.6 million

EU funding value: PLN 11.6 million

 

Over 730 teenagers from twelve Lower Silesian school-educational facilities participated in the EU project “Integrated”. Its attendees were able to join the so-called therapeutic classes, among others, as well as courses assisting them in gaining professional qualifications or competence trainings. All that so the participants could gain or strengthen such skills that allow them to function in the society once their stay at the facility is over. It is crucial for them to start a new chapter of their life, without any protective umbrella such as care, support and real assistance of qualified personnel from such facilities.  Ultimately – and most importantly – for them to become resourceful and socially smart.

Surely classes in which they participated for two years were of assistance in this regard. And the programme was quite extensive. One might note: theatre, musical and dance animations, training related to running of one’s own household and managing own budget, learning savoir vivre in everyday life, counselling in the scope of preventing additions (among others, psychoactive substances and internet), visits to Lower Silesian workplaces, the art of auto presentation and psychological therapies. Moreover, individual school-educational centres purchased specialistic equipment and didactic aids that were necessary in the whole process.

The project was realized in partnership with 11 Lower Silesian self-governments: Lower Silesian voivodeship, Jelenia Góra, Legnica, Wrocław and poviats: głogowski, górowski, oleśnicki, średzki, lwówecki, ząbkowicki and jaworski.

TASKS REALIZED IN THE FRAMEWORK OF THE PROJECT “INTEGRATED”


Social:

  • Specialist psychological counselling in the scope of preventing addictions (including, among others, psychoactive substances, the internet, cyberviolence etc.);
  • training in the scope of principles of social coexistence – savoir vivre in everyday life (including: one-day field-mass classes, i.e. Cinema, theatre, museum, open-air exhibitions, monument, restaurant etc., one-day classes that strengthen civil attitudes – visit in: Lower Silesian Sejmik, Voivodeship Office, City Hall of the Lower Silesian Voivodeship, Municipal Office and Poviat Office as well as learning the scope of competencies and principles of functioning of governmental administration in the area and on individual levels of self-government administration);
  • training in the scope of alternative spending free time – carrying out own household;
  • local animation of theatre nature;
  • local animation of musical nature;
  • Local animation of dance nature.

Vocational:

  • professional counselling (including: one-day classes in work facilities combined with launching and presenting production lines and relevant meetings with employees);
  • Courses and trainings equipping in qualifications or professional competencies which will be used for obtaining employment.


Educational:

  • training in the scope of managing own household budget and saving (including one-day classes at PKO SA bank in the scope of carrying out own saving-loan economy);
  • training necessary on the labour market in the scope of auto presentation.

Health:

  • psychological therapy in the form of hippo therapeutic classes
  • psychological therapy in the form of zootherapeutic classes
  • Psychological therapy in the form of art-therapeutic classes
  • Psychological therapy in the form of flower-therapeutic classes with photography elements.

Through the planned 14 forms of support the project will contribute and enable obtaining by its participants of social and professional skills that will allow them to function in a society once their stay relatively normally in the facility is over. It is assumed that through participation in the project, these people will obtain or strengthen their social competencies, social-professional resourcefulness, independence and social activity. Moreover, thanks to participation in the project these persons might find it easier to begin the new chapter in their life after leaving the facility, facing the loss of the so-called “protective umbrella” which is the care, support and understanding of qualified personnel from these facilities. For its pupils and graduates such classes as therapeutic classes, competence trainings, professional courses targeted at assisting them in gaining new professional qualifications, spending free time or managing their own budget are organized. New equipment and didactic tools.

The project “Integrated” is targeted at granting support for the social-professional integration to 732 persons at threat of poverty and social exclusion. The project participants are thus the pupils and graduates of 12 Lower Silesian special school-educational facilities, of whom 66.4% are persons at the age group above 18 while the remaining 33.6% are persons at the age of 13-18. The project is realized for the period of 24 months – from 1 December 2018 until 30 November 2020. The need to realize the project stems, above all, from the specificity of the target group which is exposed to a significant risk of social-professional exclusion due to several aspects:

  • social (total lack or significantly limited ability to function in a society on a daily basis);
  • emotional (disorders in emotional scopes related to having disabilities and the development disfunctions related to them);
  • professional (lack of skills enabling finding work on the labour market and a total lack of learnt competencies and professional skills or lack of gained professional qualifications);
  • psychological (lack of motivation and faith in one’s strength and a feeling of being „different” and often worse).

Through the planned 14 forms of support the project will contribute and enable obtaining by its participants of social and professional skills that will allow them to function in a society once their stay relatively normally in the facility is over. It is assumed that through participation in the project, these people will obtain or strengthen their social competencies, social-professional resourcefulness, independence and social activity.


Moreover, thanks to participation in the project these persons might find it easier to begin the new chapter in their life after leaving the facility, facing the loss of the so-called “protective umbrella” which is the care, support and understanding of qualified personnel from these facilities.
The project is realized in partnership by 11 Lower Silesian units of the territorial self-government (Self-government of the Lower Silesian Voivodeship, 3 municipalities: Jelenia Góra, Legnica and Wrocław and 7 poviats: Głogowski, Górowski, Jaworski, Lwówecki, Oleśnicki, Średzki and Ząbkowicki), which are the organs that supervise 12 largest Special School-Educational Facilities from which the target group will originate.

The voivodeship self-government supports the disabled. The project “Integrated” has just been launched. Its goal is to support and limit social exclusion and poverty among the pupils of school-educational facilities in Lower Silesia. The project will be realized in 12 facilities in the area of the whole voivodeship. The total value of the project will amount to PLN 13.55 million.

The total of 732 pupils will participate in the project “Integrated”. It is realized by the Marshal Office of the Lower Silesian Voivodeship in partnership with ten self-governments (poviats:  głogowski, górowski,  jaworski, lwówecki, oleśnicki, średzki, ząbkowicki, the city of Jelenia Góra, the city of Legnica and the city of Wrocław).

Today, vice-marshal Marcin Krzyżanowski, along with Andrzej Jaroch, Chairman of the Sejmik of the Lower Silesian Voivodeship, met with the group of pupils from the Special School-Educational Centre in Środa Śląska.

The visit at the Marshal Office of the Lower Silesian Voivodeship was an opportunity for young people to take a closer look at the competencies and principles of functioning of both local state administration and individual levels of self-government administration (voivodeship, poviat and municipal).

− Lower Silesia has for years been recognizing the need to support social integration of the disabled, which has resulted in a number of already realized projects. Furthermore, we dedicate one of the priority axes within ROP for 2014-2020 (axis 9) for social inclusion and active integration – notes Marshal Cezary Przybylski.

The project covers in total the realization of 14 conceptual actions, including 6 of social nature, 2 of professional nature, 2 of educational nature and 4 of health-related nature.

− The project participants, thanks to attending individual forms of support, will obtain or expand their basic competencies necessary for their daily functioning in the social and public life. What is more, professionally-passive persons who continue to realize the school obligation or the obligation of studying may plan their further professional path – adds the vice-marshal Marcin Krzyżanowski.

− It is the self-government’s job to look after your future. We hope that the project “Integrated” will help you prepare to undertake professional work – says Andrzej Jaroch, Chairman of the Sejmik of the Lower Silesian Voivodeship during a meeting with the youth.

The project will be realized until the end of November 2020. The total value of it will be PLN 13.65 million (85% – European Social Fund, 10% state budget, 5% own input – Self-government of the Lower Silesian Voivodeship and each of the partners).

 

Poleć innym:

link do konta twitter link do konta facabook link do konta google plus