Ikona wyszukiwania Szukaj
Nasze serwisy
logo nagłówka2
Ikona kola zebatego - ustawienia
Ikona wersji kontrastowej
Ikona powiekszenia czcionki
Ikona zmniejszenia czcionki

Nasze serwisy

DIP

Nowoczesne metody terapii w zgorzeleckiej szkole specjalnej

18.03.2022 Kategoria: Sukcesy projektów, Sukcesy projektów w perspektywie 2014-2020, Sukcesy projektów z perspektywy 2014-2020, Wiadomości

 

Tytuł projektu: Zakup sprzętu specjalistycznego i pomocy dydaktycznych na potrzeby Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Zgorzelcu

Beneficjent: Powiat Zgorzelecki

Wartość projektu: prawie 140 tys. zł

Dofinansowanie z UE: prawie 111 tys. zł 

 

W Zgorzelcu od lat działa Specjalny Ośrodek Szkolno–Wychowawczy im. Marii Grzegorzewskiej. To ważne miejsce na edukacyjnej mapie miasta, bo to właśnie tu dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami zdobywają wiedzę na każdym etapie kształcenia. Ośrodek jest placówką publiczną dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie oraz dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Młodsze dzieci uczą się w specjalnej szkole podstawowej, a starsze w szkole branżowej i specjalnej szkole zawodowej, w której przysposabiają się do pracy. Dzięki środkom unijnym w ośrodku, oprócz sprzętu do nauki przedmiotów informatycznych, pojawiło się wyposażenie dla dwóch nowoczesnych metod terapii.

 

Jedną z nich jest tzw. Pokój Snoezelen, znany także jako Sala Doświadczania Świata. To specjalne pomieszczenie, w którym dzieci wspomaga się dzieci metodą terapii polisensorycznej, czyli poprzez zmysły: wzroku, słuchu, smaku, węchu oraz równowagi. Dzięki temu dziecko zdobywa orientację i poczucie bezpieczeństwa. Rozwija się i  otwiera na nowe doznania i doświadczenia. Taka terapia jest dobierana indywidualnie do potrzeb dziecka, aby mogło ono budować poczucie własnej wartości i zaufania i jedocześnie lepiej się komunikować.

 

Drugą metodą terapeutyczną jest Terapia Tomatisa. Tu z kolei wykorzystuje się stymulację układu nerwowego poprzez dźwięki. Kluczowe znaczenie mają tu muzyka i głos, gdyż wspierają aktywne słuchanie. A taka uwaga słuchowa poprawia umiejętności związane z czytaniem i skupieniem uwagi. Poprawie ulegają zdolności komunikacyjne, jakość wypowiedzi, zrozumienie czytanych tekstów czy pamięć. Dzieci są spokojniejsze, a wyciszenie poprawia ich  poczucie bezpieczeństwa.

 

 

Recipient: Zgorzelec District

Project title: Purchase of specialist equipment and teaching aids for the needs of the Special School and Education Centre in Zgorzelec

Project value: almost 140 thousand PLN

EU funding: nearly 111 thousand PLN

 

Modern therapy methods in a special school in Zgorzelec

 

The Maria Grzegorzewska Special School and Educational Centre has been operating in Zgorzelec for many years. It is an important place on the educational map of the city, because this is where children and young people with special needs acquire knowledge at each stage of education. The Centre is a public institution for students with intellectual disabilities and children and young people with multiple disabilities. Younger children study at a special primary school, while older children study at a vocational school and a special vocational school, where they are prepared for work. Thanks to EU funding, the centre now has equipment for two modern therapy methods in addition to IT teaching equipment.

One of them is the so-called Snoezelen Room, also known as the World Experience Room. This is a special room where children are supported with the polysensory therapy method, i.e. through the senses of sight, hearing, taste, smell and balance. In this way the child gains orientation and a sense of security. They develop and open up to new sensations and experiences. This therapy is individually tailored to the needs of the child, so that he or she can build up self-esteem and confidence, and at the same time communicate better.

The second therapeutic method is Tomatis Therapy. This method uses the stimulation of the nervous system through sound. Music and voice are crucial here as they promote active listening. And this auditory attention improves reading and attention skills. Communication skills, quality of speech, reading comprehension and memory are improved. Children are calmer and calming improves their sense of security.

Poleć innym:

link do konta twitter link do konta facabook link do konta google plus