Ikona wyszukiwania Szukaj
Nasze serwisy
logo nagłówka2
Ikona kola zebatego - ustawienia
Ikona wersji kontrastowej
Ikona powiekszenia czcionki
Ikona zmniejszenia czcionki

Nasze serwisy

DIP

System Udostępniania Danych O Pomocy Publicznej

24.03.2016 Kategoria: Wiadomości

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta uruchomił pierwszy z komponentów tworzonego przez siebie systemu przejrzystości pomocy o nazwie SUDOP (System Udostępniania Danych O Pomocy). Komponent ten to wyszukiwarka pomocy otrzymanej przez danego beneficjenta. UOKiK ma nadzieję, że stanie się on cennym źródłem informacji szczególnie dla przedsiębiorców wnioskujących o pomoc, którzy nie zawsze mają świadomość faktu, iż określone przysporzenia stanowiły dla nich pomoc.

Wyszukiwarka jest dostępna pod adresem https://sudop.uokik.gov.pl. Dostęp do niej jest możliwy również przez stronę UOKiK  https://uokik.gov.pl/ zakładka POMOC PUBLICZNA / SPRAWOZDAWCZOŚĆ / DANE U UDZIELONEJ POMOCY-SUDOP. Docelowo system SUDOP będzie zawierał również dwa inne komponenty – wyszukiwarkę beneficjentów danego środka pomocowego oraz wyszukiwarkę realizowanych w Polsce środków pomocowych. Zapewni to wywiązanie się przez Polskę z obowiązków dotyczących przejrzystości wprowadzonych w rozporządzeniu KE nr 651/2014.


Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi na Ekranie Startowym SUDOP dane wyświetlane pochodzą z bazy SHRIMP, czyli ze sprawozdań podmiotów udzielających pomocy, których dokładność bywa różna. W związku z tym cały czas, pomimo licznych działań weryfikacyjnych (automatycznych oraz dokonywanych przez pracowników UOKiK), pojawiają się błędy w sprawozdawaniach, takie jak np.: braki danych, powtórzenia przypadków, nieprawidłowy NIP, nieprawidłowa nazwa beneficjenta, niewłaściwa podstawa prawna. Zalecamy zatem jeszcze przez pewien czas podchodzenie do wyszukanych w SUDOPie danych z pewną ostrożnością.


W przypadku gdy przedsiębiorca wnioskujący o pomoc zauważy w SUDOPie nieprawidłowe dane, powinien w pierwszej kolejności wyjaśnić te rozbieżności z podmiotem który tej pomocy udzielił (i sprawozdał), tak aby ten mógł w aplikacji SHRIMP skorygować błędy czy nieaktualne informacje. W przypadku wciąż występujących rozbieżności pomiędzy SHRIMPem/SUDOPem a oświadczeniem przedsiębiorcy wnioskującym o pomoc, podmiot planujący udzielenie kolejnej pomocy, który już teraz ma dostęp do danych o pomocy bezpośrednio w aplikacji SHRIMP, w celu ustalenia prawdziwego pułapu wykorzystanej pomocy powinien przeprowadzić odpowiednie postępowanie wyjaśniające.

Poleć innym:

link do konta twitter link do konta facabook link do konta google plus