Szanowni Państwo,
prace dotyczące perspektywy finansowej 2021-2027 są na etapie wczesno-projektowym, zarówno budżet UE, jak i ostateczne wersje Rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady dot. polityki spójności po 2020 roku nie są jeszcze znane. W związku z powyższym trudna jest do określenia także alokacja jaką będzie dysponował program regionalny, jak i brak jest szczegółowych ustaleń dotyczących m.in. zakresu wsparcia interwencji oraz jej podziału pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Jednakże, aby sprawnie rozpocząć prace nad przygotowaniem perspektywy finansowej 2021+ Zarząd Województwa Dolnośląskiego w dniu 12 marca 2020 r. podjął decyzję w sprawie propozycji delimitacji podejścia terytorialnego realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2021-2027.
Powyższa decyzja ma na celu rozpoczęcie dyskusji w zakresie wypracowania niezbędnych dokumentów programowych (tj. wymiaru terytorialnego) umożliwiających pełne wykorzystanie funduszy na poziomie regionalnym. Propozycja delimitacji wyznaczona zgodnie ze Strategią Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2030 (oraz aktualizacją w ramach projektu Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Dolnośląskiego), jest punktem wyjścia do dalszych prac nad kształtem i formą podejścia terytorialnego.
Zgodnie z zapisami art. 22 projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu i Migracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu na rzecz Zarządzania Granicami i Wiz w ramach 5 celu polityki (CP 5) „Europa bliżej obywateli dzięki wspieraniu zrównoważonego i zintegrowanego rozwoju obszarów miejskich, wiejskich i przybrzeżnych w ramach inicjatyw lokalnych” inwestycje będą wspierane i wdrażane poprzez instrumenty terytorialne.
Cel polityki 5 obejmuje następujące cele szczegółowe :
- wspieranie zintegrowanego rozwoju społecznego, gospodarczego i środowiskowego, dziedzictwa kulturowego i bezpieczeństwa na obszarach miejskich;
- wspieranie zintegrowanego lokalnego rozwoju społecznego, gospodarczego i środowiskowego, dziedzictwa kulturowego oraz bezpieczeństwa, w tym na obszarach wiejskich i przybrzeżnych, m.in. w ramach rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność.
W ramach w/w celów szczegółowych możliwe będzie wsparcie zadań przypisanych do następujących kategorii interwencji, określonych w załączniku nr 1 do projektu rozporządzenia ogólnego:
- Ochrona, rozwój i promowanie publicznych walorów turystycznych i powiązanych usług turystycznych (KI 128);
- Ochrona, rozwój i promowanie dziedzictwa kulturowego i usług w dziedzinie kultury (KI 129);
- Ochrona, rozwój i promowanie dziedzictwa naturalnego i ekoturystyki (KI 130);
- Fizyczna regeneracja i bezpieczeństwo przestrzeni publicznych (KI 131).
Zgodnie z zapisami art. 22 projektu rozporządzenia powyższe zadania mogą być wdrażane jedynie poprzez instrumenty terytorialne. Do realizacji podejścia terytorialnego w ramach RPO WD 2021-2027, zgodnie z decyzją Zarządu Województwa Dolnośląskiego, rekomendowane są Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) oraz Inne Instrumenty Terytorialne/ Another Territorial Tools (ATT).
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) to instrument terytorialny realizowany na podstawie strategii rozwoju lokalnego lub terytorialnego, zgodnie z art. 22 projektu rozporządzenia ogólnego. Z informacji przekazanych z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej instrument ZIT w perspektywie 2021-2027 może być delimitowany wyłączniena Miejskich Obszarach Funkcjonalnych (MOF) określonych w Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2030.
Decyzja Zarządu Województwa Dolnośląskiego dotycząca realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych wskazuje delimitację Miejskich Obszarów Funkcjonalnych tj. WrOF – Wrocławski Obszar Funkcjonalny, LGOF – Legnicko-Głogowski Obszar Funkcjonalny, JOF – Jeleniogórski Obszar Funkcjonalny, WOF – Wałbrzyski Obszar Funkcjonalny. Przyjętym założeniem realizacji ZIT jest zaangażowanie minimum 70% jst wskazanych w delimitacji. Sugeruje się również, aby ciągłość geograficzna obszaru objętego instrumentem ZIT została zachowana.
W przypadku instrumentu terytorialnego ATT (Another Territorial Tools/ Inne Instrumenty Terytorialne) zasady tworzenia i funkcjonowania są tożsame jak w przypadku instrumentu ZIT. ATT mogą być utworzone na obszarach nie objętych instrumentem ZIT i nie wskazanych w Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2030 jako Miejskie Obszary Funkcjonalne.
W związku z powyższym w Decyzji Zarządu Województwa Dolnośląskiego zaproponowano dwa obszary jako obszary strategicznej interwencji poza MOF w formule ATT, tj. Zachodni Obszar Strategicznej Interwencji oraz Południowy Obszar Strategicznej Interwencji (mapa w załączeniu). Podobnie jak w przypadku ZIT założeniem realizacji ATT jest zaangażowanie minimum 70% jst wskazanych w delimitacji.
Wskazana powyżej delimitacja podejścia terytorialnego jest punktem wyjścia do dalszej dyskusji z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego w celu określenia zakresu obszaru wsparcia w perspektywie 2021-2027. Zarząd Województwa Dolnośląskiego dąży do tego, aby założenie minimum 70% zaangażowania jednostek samorządu terytorialnego z poszczególnych obszarów w tworzenie instrumentu, przyczyniło się do wsparcia w wymiarze terytorialnym całego obszaru województwa. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w celu realizacji wsparcia w ramach celu tematycznego CP5 niezbędne jest sformalizowanie instrumentów terytorialnych planowanych w ramach przyszłego programu regionalnego.
W związku z powyższym zwracam się z prośbą o podjęcie działań mających na celu nawiązanie oddolnej współpracy, której efektem będzie podpisanie listów intencyjnych lub zawiązanie porozumień pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego w ramach planowanych do realizacji instrumentów terytorialnych tj. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) lub Innego Instrumentu Terytorialnego/Another Territorial Tool (ATT).
Od zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego oczekuje się informacji zwrotnej dotyczącej porozumienia o współpracy (list intencyjny gmin/powiatów) w zakresie tworzenia instrumentu terytorialnego, z założeniem, że minimum 70% jst wskazanych w delimitacji obszaru powinno być zaangażowanych w tworzenie instrumentu terytorialnego. Celem nadrzędnym Zarządu Województwa Dolnośląskiego jest, aby cały obszar województwa był pokryty instrumentami terytorialnymi, ponieważ obszary nieobjęte instrumentami nie będą mogły korzystać ze wsparcia w ramach celu polityki 5.
W wyniku dalszej dyskusji nie wyklucza się możliwości poszerzenia obszarów ZIT wskazanych w decyzji w wyniku oddolnej chęci współpracy innych JST nie wskazanych w MOF w SRWD,lub innych zmian w zakresie delimitacji w szczególności na granicach wskazanych obszarów ZITi ATT. Powyższe będzie możliwe od wyniku rozstrzygnięć na poziomie krajowym.
W związku z powyższym zwracam się z prośbą o przekazanie podpisanych listów intencyjnych lub deklaracji podpisania porozumienia dot. realizacji instrumentu terytorialnego wraz z określeniem zasięgu porozumienia, w formie papierowej do sekretariatu Departamentu Gospodarki UMWD na adres: Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Departament Gospodarki, ul. Walońska 3-5, 50-413 Wrocław oraz w wersji elektronicznej na adres: dpf@dolnyslask.pl w terminie do końca kwietnia 2020 r. Osobami prowadzącymi sprawę są: Justyna Kocór, justyna.kocor@dolnyslask.pl, tel. 71 776 95 64; Grzegorz Mikołajczyk, grzegorz.mikolajczyk@dolnyslask.pl, tel. 71 776 95 26.
Jednostki samorządu terytorialnego, które w terminie wcześniejszym przesłały do UMWD deklaracje woli współpracy, proszę o potwierdzenie lub ewentualną aktualizację przekazanych dokumentów.
Jednocześnie informuję, iż Departament Gospodarki zapewni dostęp do informacji obszarom zainteresowanym sformalizowaniem instrumentu terytorialnego oraz umożliwi organizację spotkań przedstawicieli poszczególnych obszarów z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, jeśli taka potrzeba zostanie zgłoszona.
W chwili obecnej w związku z zaistniałą sytuacją epidemiologiczną w Polsce preferowany jest kontakt telefoniczny lub za pośrednictwem poczty elektronicznej, możliwe jest również zorganizowanie telekonferencji.
W załączeniu przekazuję propozycję delimitacji podejścia terytorialnego określonego na podstawie Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2030 (oraz aktualizacją w ramach projektu Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Dolnośląskiego) zgodnie z Decyzją Zarządu Województwa Dolnośląskiego.
Jednocześnie zaznaczam, iż powyższe propozycje opierają się na projektach rozporządzeń Komisji Europejskiej, które w dalszym ciągu są negocjowane między Państwami Członkowskimi oraz dyskusji roboczej z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej. W związku z powyższym finalne postanowienia mogą przedstawiać inne rozstrzygnięcia. Ważne jest jednak rozpoczęcie prac roboczych przygotowujących nas do perspektywy 2021-2027.