Dodatkowe zajęcia pozalekcyjne, warsztaty i kółka zainteresowań, a nawet wycieczki – to tylko niektóre z wielu aktywności, które dolnośląskie szkoły podstawowe będą mogły sfinansować dzięki wsparciu unijnemu ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach naszego programu regionalnego.
Głównym celem ogłoszonego w czerwcu konkursu było wsparcie uczniów dolnośląskich szkół podstawowych w niwelowaniu negatywnych skutków wywołanych pandemią Covid-19, które były konsekwencją czasowego zamknięcia szkół oraz nauki zdalnej. Powrót dzieci do nauki stacjonarnej powinien wiązać się z zapewnieniem im odpowiedniego wsparcia psychologicznego oraz przyjaznych warunków kształcenia.
Minimalna wartość projektu w konkursie wynosiła 50 000 zł, a maksymalny okres realizacji to 12 miesięcy. Wnioskodawcy pokryli 15% wkładu własnego. Całkowita wartość projektów rekomendowanych do dofinansowania wynosi 42 miliony złotych, z czego wartość środków europejskich to 35,5 miliona złotych, czyli o 10 milionów więcej niż pierwotnie planowano.
W projektach rekomendowanych do dofinansowania znalazły się m.in. warsztaty na Uniwersytecie Wrocławskim i Politechnice Wrocławskiej, wyjazdy edukacyjne do ogrodu botanicznego i zoologicznego, wyjazdy do pasiek, Hydropolis, ExploraParku – parku nauki i techniki w Wałbrzychu, teatrów, Ekomuzeum Cysterskiego w Lubiążu, Kotliny Kłodzkiej, Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. O dotację mogły ubiegać się instytucje prowadzące publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe, czyli dolnośląskie samorządy, organizacje i stowarzyszenia, firmy czy związki wyznaniowe.
W ramach zajęć rozwijających znajomość języków obcych zaplanowano spotkania i warsztaty z wolontariuszami, którzy komunikują się tylko w języku angielskim. Osobną grupę tworzą warsztaty dotyczące zagadnień związanych z ekologią i problemem dewastacji środowiska. Uczestnicy będą mieli możliwość poznania zasad segregacji odpadów, oszczędzania zasobów, recyklingu czy ruchu zero-waste.
Wśród zajęć zaplanowanych dla dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi znalazła się m.in. hipoterapia i dogoterapia. W jednym z projektów na zajęcia w formie warsztatów kynologicznych zostanie zaproszony behawiorysta współpracujący ze schroniskiem dla psów. Uczniowie doświadczą w praktyce jak wygląda nauczenie psa podstawowych komend oraz praca psów pracujących w Grupie Poszukiwawczo – Ratowniczej. Część zajęć odbędzie się w schronisku dla zwierząt. W jednym z projektów, w którym uczestniczą wyłącznie dzieci z niepełnosprawnościami, zaplanowano m.in. alpakoterapię oraz felinoterapię (terapię z udziałem kotów). Wśród pozostałych aktywności, które będą dostępne dla uczniów dolnośląskich szkół podstawowych znajdą się także dodatkowe zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i rozwijające uzdolnienia, a także laboratoria, wycieczki edukacyjne i pomoc psychologiczna.
Te pieniądze z pewnością przyczynią się do zmniejszenia negatywnych skutków pandemii koronawirusa, pomogą wrócić do nauki stacjonarnej i odbudować relacje.
Pełna lista wybranych projektów znajduje się tutaj.